Studium. Filosofía y Teología

Permanent URI for this communityhttps://rdi.unsta.edu.ar/handle/123456789/1142

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    “Whoever Eats My Flesh and Drinks My Blood Remains in Me and I in Him”: Saint Thomas Aquinas on Sacramental and Spiritual Reception of the Eucharist Autores/as
    (Universidad del Norte Santo Tomás de Aquino, 2021-12-21) Colberg, Shawn Michael
    This study exposits Thomas’s teaching on Eucharistic reception, giving particular attention to his treatment of spiritual and sacramental eating as well as the res et sacramentum of the sacrament. It traces the theology of spiritual and sacramental reception in the Summa theologies’ magisterial teaching on the Eucharist, and it argues that, far from acting merely as an esoteric or artificial heuristic intended to manage theological tensions in his doctrine of the Eucharist, Thomas identifies spiritual eating as vital for understanding three significant biblical accounts of receiving the body and blood of Christ. Thomas’s biblical commentaries on the Gospel of Matthew’s Last Supper Narrative (26:26-30), the Gospel of John’s Bread of Life Discourse (John 6:22-71), and Saint Paul’s I Corinthians discussion of worthy reception (I Cor. 11:23-34) observe that the very truth of Jesus’ presence in the Eucharist –perfect in itself– makes sacramental and spiritual eating a decisive and scripturally operative difference for progress in the Christian life.
  • Thumbnail Image
    Item
    La relación entre fe y filosofía en el pensamiento de Ratzinger
    (Universidad del Norte Santo Tomás de Aquino, 2022-12-21) Pastorino Pereira, Miguel Ángel
    Siguiendo los escritos más filosóficos de Ratzinger en su crítica a la filosofía moderna, presentamos sintéticamente las grandes líneas de pensamiento que, según el teólogo alemán, gestaron la situación actual respecto de la relación entre la fe y la filosofía, y su preocupación por la hegemonía del pensamiento técnico por sobre otras formas del saber que relegaron la fe al ámbito de lo irracional. En las sociedades occidentales, los prejuicios de corte positivista y cientificista sobre la fe, así como su reducción a un sentimiento religioso, siguen vigentes. Por ello, profundizar sobre el tema no solamente nos enriquece con la originalidad de uno de los intelectuales europeos más significativos del siglo XX, sino que nos impulsa a repensar, más allá de todo reduccionismo, el lugar de la fe y de la religión en la reflexión filosófica y en el diálogo con las ciencias.